NÅLA I EN HØYSTAKK – DT – DESIGN TEAM; HVA ER DET, NOE FOR MEG?

0 982

Det er klart for et nytt scrappeår og nye muligheter. Det er nå veldig mange nye scrappere i miljøet, og noen som har vært med en god stund. Her i Skandinavia er det relativt få som har vært med på høyt nivå og i store designteam. For mange er dette en helt ukjent verden, både i forhold til hva det innebærer å være designer og hvordan man kan komme med på designteam.

Jeg har fått mye spørsmål om det å være del av et designteam, både av nybegynnere og av erfarne scrappere. Jeg har selv vært med på flere designteam både her i landet og i utlandet, for utfordringsblogger, fast skribent for blader, butikk og leverandører. Mye av informasjonen her kommer også fra det å ha fulgt flere designteam fra ulike leverandører og DT calls over tid. I tillegg er det mange ulike papirkunstnere og designere som har sagt mye om det å sitte i og søke designteam. Denne artikkelen svarer på litt av alle de spørsmålene jeg har fått rundt det å være designer.  Her deles det mange “hemmeligheter” rundt søknadsprosessen i store designteam. Dersom du har et mål å komme på de store teamene, eller bare er nyskjerrig på hvordan det fungerer, er denne artikkelen verd å lese.

 

Hva er DT?

Forkortelsen DT brukes ofte om Design Team. Det å være på et design team, vil si at du er ansiktet utad for de du er designer for. Det vil si at du skal lage prosjekter for den du er designer for og inspirere andre scrappere med prosjekter. Mange har prøvd seg som designere for en utfordringsblogg, en snapchatkonto eller en facebookgruppe.  Noen få har tatt steget videre til å bli designer for en leverandør, butikk eller for eksempel et magasin.

For å være designer for en utfordringsblogg, snapchatkonto eller facebookgruppe, krever det at du har litt kontroll og kan litt bakgrunnskap. Du skal i tillegg klare å overholde tidsfrister og ha samarbeid med de du sitter i designteam med. Ønsker du å prøve deg som designer er det her du starter.

Vi du komme litt videre og være designer for butikker eller leverandører, stilles det litt strengere krav til deg. Du må kunne lage gode prosjekter, ta gode bilder, og du må kunne skrive om det du lager. Prosjektene skal blogges, og legges ut på sosiale medier (facebook, instagram og sosiale medier). Det forventes også at du hjelper til og svarer om noen lesere har spørsmål til prosjektene dine.

Du er med som designer for å inspirere. Det er en del av pakka at du kan forvente at andre kopierer og lifter det du lager. Da har du gjort jobben din. Det er litt forskjellig hvor mye du må lage hver måned og hva du skal lage. Der jeg har vært med har det vært fra inntil 6 ganger per måned (internasjonale leverandører) til en stor artikkel med bildetutorial annen hver måned. Stort sett kreves det at du har en oppegående blogg, hvor du er aktiv. Det kreves også at du har facebookkonto (siden det meste av samarbeidet mellom designerne og der du er designer foregår her) . Det kan også være foretrukket at du har egen you-tube konto og aktiv med å legge ut videotutorialer der.

 

Når du er designer blir hobby til jobb – men du får sjelden lønn.

Når du er med som designer for en eller flere utfordringsblogger eller lignende, er scrappingen fremdeles litt på hobbynivå. Det er ganske stor forskjell på dette og på det å være designer på internasjonalt nivå. For mange av de som er med på internasjonalt nivå, og som er med på flere store designteam, så er dette det de gjør på fulltid. Noen tjener penger på det, andre er hjemmeværende og gjør dette feks mens ungene er på skolen.

Her i Skandinavia, er det å jobbe med dette på fulltid vanskelig. Allikevel er det viktig å forstå, at dersom du er med som designer på høyt nivå, så er dette en jobb. Det er mye arbeid og du må sette deg ned for å overholde tidsfrister og produsere det som er forventet av deg. Det er altså en jobb, men du får ikke betalt i penger. Dersom du skulle klare å tjene på dette som designer, krever det for eksempel at du lager mye you-tube videoer og får både mange følgere og mye seertid på videoene dine. Det krever at du blir sponsret med produkter og penger for å vise produkter (litt i liket med andre bloggere, gamere og you-tube stjerner). Dette er veldig mye jobb for å komme dit.

Når man jeg sier at det å være designer er “en ubetalt jobb”, så er det en jobb på flere plan. Du er ansiktet utad for leverandøren eller butikken du er designer for. Det er derfor viktig at du tenker over hva det vil si i forhold til hvordan du er på sosiale medier- Dette vil si at det faktisk er litt viktig hva slags bilder du legger ut eller hvordan du kommenterer på sosiale medier. Det er ikke alle som skiller på deg som privatperson og deg som en designer for en leverandør eller butikk.

 

Får designere sponsret alt av utstyr?

Jeg har også fått mye spørsmål om  hva jeg får for å være designer.  Jeg har også fått spørsmål om jeg i det hele tatt trenger å kjøpe noe utstyr selv? Det spørs helt hvor du er designer. Er du designer for de store leverandørene, så får du mye utstyr. Da trenger du egentlig bare selv å ha basisutstyr som lim, tape, skjærebrett, diesmaskin, eventuelt kuttemaskin med utstyr, pensler osv. Men, de fleste er ikke designer for leveandører. Er du designer for en utfordringsblogg, så kan du ikke forvente å få utstyr for å scrappe med. Er du designer for butikk, har butikkene ulike avtaler med sine designere. Men, ser man litt stort på det, så er de fleste scrappebutikker her i Norge små. Hobbybutikkene må jobbe for at ting går rundt. Du må derfor ikke forvente å få alt du skal bruke hos butikken du er designer for, og ikke de mengdene som du får som designer for leverandører. Ulike butikker har ulike avtaler med sine designere. Det kan hende du får noen ark, eller rabatt på ark du kjøper, men somregel får du ikke mye dies eller dyrt utstyr. Disse avtalene er somregel private mellom butikken og designerne. Det som er viktig, er at du må se på dette som en fantastisk måte å få utstilt prosjektene dine i en butikk eller få lov til å blogge for butikk, god erfaring som designer, og et spennende samarbeid med andre designere og de som leder designteamet.

 

Hvordan blir jeg designer hos større designteam?

Synes du det høres morsomt ut å være designer? Hvis svaret er ja, og du ikke vet helt hvor du skal starte, så får du litt tips her. Har du lyst til å være med som designer for produsenter, så er det viktig å ha vært innom de første punktene først. Det å søke på designteam har jeg skrevet om tidligere her: Kunsten å søke designteam.

 

Prosjekter

Du må kunne lage gode prosjekter. Jobb me å utvikle deg selv. Vil du inn som designer et spesielt sted, så må du se hva disse ønsker av type prosjekter. Da er det dette du må lage for å komme med. Noen butikker og leverandører ønsker designere som lager “enkle” prosjekter som andre kan herme etter. Mindre leverandører og lokale butikker skal selge varer i et hardt marked. Da må de ha reel inspirasjon som kjøperne kan herme etter. Andre store store og internasjonale leverandører ønsker designere som er kunstnere på et høyt og avangsert nivå. Jeg har sett søknader og har selv søkt på store designteam, uten å egentlig være på et så avangsert nivå som kreves. Teknikkbruken og/eller stil har ikke vært optimal. Her i skandinavia, er det ikke er så mange som har tatt steget fra scrapper til kunstner. Det er heller ikke så mange som har lang erfaring som designer. Internasjonalt er det derimot ganske mange som både er fantastiske kunstnere og med lang erfaring som designer. Når du søker på internasjonale team, er det disse kunstnerne du konkurrerer mot.

I tillegg er det viktig å ha fokus på typen prosjekt du lager. Lager du kun kort, og vil inn som designer hos noen som for det meste viser mixed media, så kommer du rett og slett ikke med. Vær aktivt med og se hvilken stil, hvilke teknikker og hva slags produkter de vil ha, og rett deg etter det. Vi du inn som designer hos en leverandør, så må du invistere i en del nye produkter og kolleksjoner (maks et år gammelt) og lage en del prosjekter med dette. Prøv deg på nye teknikker, ta kurs og lær av andre og prøv å utvikle deg selv. Skal du inn på et stort designteam er det viktig at du er aktiv på sosiale medier med det du lager i lang tid i forkant av søkeprosessen. Ofte er de som blir valgt ut på slike team allerede kjent i miljøet, og faktisk ønsket på designteamet før søknadsprosessen har startet. Denne prosessen kan ofte ta fra et år til mange år. Jobb derfor godt i lang tid før et design team call.

 

Ta gode bilder

Ta gode bilder av prosjektene dine. Dersom du lager gode prosjekter, men tar dårlige bilder, så ødelegger det prosektene dine. Et par tips.

  • Bildene må være i riktig format, god kvalitet og riktig størrelse.
  • Pass på bakgrunne til bildene. Det foretrekkes ofte ganske lyse bakgrunner som ikke er rotete. Hva som skl være med på bildene utover dette er litt mote, og forandrer seg fra tid til annen. Akkurat nå er det fint om du legger frem noen av produktene du har brukt, eller pynt litt rundt bildet. Dette kan være julekuler og litt granbar ved et julekort, eller skjell og halve blanke glassperler som ligger ved siden av sjøprodjektet ditt. Leverandører vil ofte veldig gjerne se noen av produktene som er brukt ved siden av prosjektet. Dette kan være stempelplaten, boksen med maling, perler eller lignende.
  • Ta mange bilder og velg ut de beste.
  • Du må ha med bilder av hele prosjektet og bilde av detaljer. Dersom du har et kort, mixed media eller 3D prosjekt, så må du ha godt med luft rundt bildet. Viser du fram en LO (Layout = albumside), så kan du vise kun layouten uten mye luft rundt.
  • Dersom du tar bilde av et prosjekt med et bilde på, eller et prosjekt med plastfilm, er det fort at lys fra blitz eller lamper skinner i bildet eller plasten. Det blir ikke fint. Bruk dagslys om du kan. Ellers tar du bildet av prosjektet litt på skrå og tilter bildet i et redigeringsprogram etterpå.
  • Rediger bildene dine. Pass på utsnittet. Det skal være litt luft rundt bildet. Dersom du tar bilder inne, pass på godt lys. Dersom du tar bilder ute, pass på å få redigert vekk blåfargen i bildene.

 

Blogg

Du må ha blogg. Du må bruke bloggen aktivt og vise at du kan vise frem prosjektene dine godt med gode bilder og kan forklare hvilkene produkter du bruker.

 

Må jeg kunne lage videoer?

På noen team er det helt essensielt at du kan lage gode videoer med tutorialer. På andre team er ikke det så viktig. Pass på at du får med deg informasjon om dette. Hos de store leverandørene er det ofte forventet at du kan lage videoer og at du har en egen you-tube kanal.

 

Sosiale medier

Du må ha en facebookprofil. Mye av samarbeidet blandt designerne foregår i grupper på facebook. Du må være aktiv på facebook. Her må du også være med i ulike grupper og dele prosjektene dine i gruppene. Du må tørre å vise deg fram.  Vil du inn på et Skandinavisk designteam, så bruk gruppene her. Vil du inn på et designteam hos en utenlandsk leverandør, så bruk disse gruppene aktivit.  Det er viktig at du tenker framover. Bruk også instagram. Dersom du vil inn på et designteam som krever at du kan vise tutorialer og framgangsmåter, så er det en fordel å ha you-tube kanal og ha et lite arkiv av tutorialer og prosjekter her.

Skal du inn på et større designteam, tenk igjennom hvordan du presenterer deg selv på facebook, instagram, you-tube og pinterest. På facebook bør du ha et oppdatert og helt greit profilbilde. La Headerbildet være noe du har laget som representerer deg. Lag gjerne noe som passer til headeren, slik at utsnittet son synes ser bra ut. Bruk de fremhevede bildene med noen av dine beste prosjekter. Vær litt observang på hvilke poster du lar stå offentlig og hvilke poster bare venner kan se. La noen av postene/bildene med kreative sysler være offentlige. Unngå å ha mange “spill delinger” eller “festebilder”. På instagram er det lurt å tenke litt helheten i bildene du deler. Del gjerne lyse bilder. Har du pinterestkonto, så behold denne litt ryddig. Ha en mappe der du deler eget arbeid. Har du vær designer for leverandør eller butikk, kan du gjerne ha egne mapper for de ulike teamene med prosjektene dine. Dette blir en portfolio som det er enkelt for de som velger design team å se igjennom. I tillegg er det viktig å ha andre mapper der, der du sparer på linker til inspirasjon fra andre kunstnere og scrappere. Dette viser at du også verdsetter inspirasjon fra andre og er ydmyk i forhold til andres arbeid.

Vær aktiv i lang tid før søknadsprosessen starter. Dette gjør at du som kunstner er mer synlig for de som skal velge deg ut, slik at du har et kjent navn. Et av kriteriene for å være designer er at du skal profilere firmaet utad i sosiale medier. Dersom du allerede er aktiv her og gjør en god jobb med det, så vet de som som skal velge ut teamet at dette er en jobb du mestrer godt. Det er viktig å se at det da ikke mengden med følgere, likes eller kommentarer som gjør at din profil er bra. Det er kvalitet på det du viser som er viktig i denne sammenhengen.  Dette er fordi det er mange faktorer som styrer antall likes og følgere på sosiale medier. Eksempler som styrer likes er blant annet når du deler innlegget ditt på dagen (ulike tidspunkter er optimale for ulike deler av verden) og hvilken dag. Hvordan bildet ser ut er også viktig.

Blant annet er utsnittet viktig. På facebook likes generelt bilder av hele prosjektet, framfor bilde av deler av prosjektet. Hvor lyst bildet er, og hvordan du har stylet bildet har også innvirkning på antall likes. I tillegg er det en forskjell på om du deler en link eller et bilde, med link til blogg i bildeteksten. Deler du link på facebook, får du flere treff i bloggen, men du får også veldig, veldig mye mindre likes og kommentarer. Når noen kommenterer, løftes innlegget eller kommer opp i feeden til venner av de som har kommentert (dersom man er felles venner, eller er med i samme gruppe hvor bildet deles). Selv om det er fristende, begrens også mengden du løfter på dine egne innlegg. Det kan virke mot sin hensikt. Det er bedre at du allierer deg med ulike venner som kommenterer med jevne mellomrom og løfter innlegget for deg. Velg også ut et par grupper der du deler innleggene dine. Deler du i for mange grupper oppleves det for som spam, fordi mange av de aktive scrapperne er i de samme gruppene. I tillegg er det faktisk også personlige faktorer som styrer om man velger å like, kommentere eller følge på facebook. Nettverket til personen og ønske om å løfte noen eller andre ting som misunnelse kan være med på å styre antall likes. Misunnelse  kan det være mye av, ihvertfall i det du starter å jobbe på dette nivået.  Det er mange som gjerne vil være der. På Instagram er det også viktig hva slags #hastag du bruker på bildene dine, i forhold til hva andre søker på og om de får opp dine bilder i søket. Antall likes og følgere har heller ikke så mye å gjøre med om prosjektene er den stilen eller den type prosjekter som ønskes i det aktuelle designteamet der og da. Derfor sier man gjerne at kvalitet på innlegget er viktigere enn antall likes.

 

Designteam – CV

Det å søke designteam er litt som å søke en jobb. Start med å søke på designteam som er enklere å komme inn på for å få erfaring. Det kan være utfordringsblogger eller små leverandører eller kanskje en liten lokal hobbybutikk. Gjør en god jobb her. Lever det du skal, profiler der du er designer på sosiale medier og blogg. Etter å ha gjort dette, kan du prøve større team.  Det å søke større designteam er en stor jobb som tar mye forberedelse og en ganske tøff søknadsprosess. De fleste som søker store designteam har prøvd veldig, veldig mange ganger og fått mange avslag. Jeg har også prøvd mange designteam, inntil flere ganger og fått avslag. Men jeg har også kommet inn på første forsøk og blitt spurt om jeg vil sitte i designteam hos leverandør.

 

Engelsk?

Skal du være med på et internasjonalt team, så er det viktig at du kan kommunisere på engelsk. Det vil si at du kan skrive engelske bloggposter og at du eventuelt kan lage videoer hvor du prater engelsk. Skal du være med i teamet til en nordisk butikk eller nordisk produsent, så er kanskje ikke engelsk så viktig.

 

Søknadsprosessen

Mange av de store designteamene har nye DT runder hvert år. Det er ulike måter denne søknadsprosessen foregår på. Noen ganger kan man søke selv, enten på mail, lage en bloggpost eller linke opp i sosiale medier. Det er viktig å huske på at dersom du søker, så har ofte de som plukker ut designteamet sine ønsker om hvem de vil ha med. Mange av de som kommer med er allerede kjent eller er kanskje allerede ønsket inn på designteamet. Det er også en stor sannsynlighet for at flere er spurt om å sende inn søknad. Andre ganger blir man plukket ut til å være på designteamet. Noen få ganger kan det være avstemning fra publikum på noen få utvalgte, som gjør at du kommer inn på et team. Slik stemming har Heartfelt Creations hatt i noen år. Ellers er dette ganske sjelden.

Før du søker, pass på å lese informasjonen som er utgitt nøye. Dersom du lurer på noe, les informasjonen en gang til. Prøv å unngå å spørre om ting som allerede er godt forklart i sosiale medier feks på sider der du gjerne vil bli designer. Dette er fordi det ikke er god reklame for deg i forhold til å få med deg skriftlig informasjon. Se søknadsfristen og overhold denne. Husk at Australia er før skandinavisk tid og USA er etter.

 

Søknaden

Tenk på designteamsøknaden som en jobbsøknad. Dersom du skal skrive e-mail eller blogginnlegg i søknaden, hvordan presenterer du deg selv? Du skal ikke skrive for lite, men heller ikke for mye. Les korrektur, skrivefeil er ikke bra. Tenk deg at du viser hvor god du er til å skrive bloggposter og på sosiale medier, da er det viktig å redusere skrivefeil. I tillegg er det viktig hvordan språk du bruker. Ofte er skriftspråket gitt i søknaden. Pass på at du bruker et godt språk, uten mye emojier, forkortende slang eller skriver på dialekt. Du skal representere noen andre og språket er da viktig.

Pass på at du deler gode bilder i søknaden, og riktig mengde bilder. Ikke fall for fristelsen å dele alt for mange. Pass på at linkene til blogg, pinterest og instagramkontoene dine fungerer. Pass på at du korrekturleser søknaden din, slik at du ikke kopierer en annen søknad og har med navnene på en annen butikk eller leverandør. Du bør heller ikke videresende søknaden som leveringen din. Husk at du skal vise at du er dedikert til akkurat dette designteamet, akkurat som du i en jobbsøknad vil vise at du er dedikert til akkurat denne jobben.

 

Hva hvis jeg ikke kommer med?

De fleste som søker på designteam har søkt veldig mange ganger på ulike team. Finnabair har akkurat valgt ut sine designere for i år. I år hadde hun ikke en søknadsprosess, men hver designer ble spurt om de ville være med i forkant. Finnabair har delt en hel rekke med tips i forhold til søking på designteam som du kan se på hennes you-tube kanal. I den siste videoen deler hun en rekke tips med oss:

Det å ikke komme med på et designteam har som oftest ikke noe å gjøre med deg som person eller kunstner. Du kan være både snill, ydmyk og fantastisk flink, uten at du blir valgt. Det er utrolig mange grunner til en person blir valgt og ikke en annen. Det det egentlig handler om er om du som kunstner passer inn på det aktuelle designteamet akkurat nå. De som har designere, enten det er butikk eller leverandør, bruker designerne for å promotere seg selv og sine produkter. De skal tjene penger på det designerne lager.

Kanskje du ikke helt møtte alle kriteriene som var satt for å være designer på akkurat dette teamet. Selv om du er like flink som en annen søker i forhold til det dere lager, så kan det hende at den andre søkeren møtte noen av kriteriene bedre. Jo mer du er “lik” den ideelle kandidaten for det designteamet du søker, jo større sannsynlighet er det for at du blir valgt. Studer det designerne lager for det teamet du søker. Vær med i konkurranser som er tilknyttet butikken eller den leverandøren du søker. Dersom det ikke er tilfeldig trekning av vinner, men at noen plukkes ut, merk deg hva som er typisk for det som plukkes ut. Dersom butikken eller leverandøren deler noe som er laget av andre enn sine egne designere, så prøv å finne ut hva som er typisk ved de tingene som blir delt. Hva som er den “ideelle” kandidaten for det teamet du vil inn på kan du finne ut av om du legger litt arbeid i å undersøke disse tingene.

 

Er du med på mange team, eller har du ingen designteamerfaring?

Dersom du er med på mange designteam allerede, er det en sannsynlighet for at du ikke kommer med på et annet. Grunnen til det er at det forventes at du kan bidra med mye tid og kreativitet på det designteamet du søker på. Dersom du allerede er på mange designteam, kan det være at du egentlig ikke har tid til et til. Hvis du allerede er med på et konkurrerende designteam, kan det hende at du ikke blir plukket ut til det designteamet du nå søker. Men du kan ofte søke når designerperioden din er over i det konkurrerende teamet.

Dersom du har lite eller ikke har designteamerfaring fra før, er det liten sjangse for å komme med på et stort designteam. Da er det lurt å være med på noen mindre designteam først, og søke igjen ved en senere anledning. Husk at de som velger ut ulike designteam ofte prater sammen. Hvis du har vært på et designteam, og et annet designteam ønsker å ha deg med, så er det en mulighet for at de spør hvordan du er å jobbe med og hvordan du følger opp designerjobben din. Dette blir litt som det å ha en referanse i en vanlig jobb, bare at du ikke velger hvem som er referansen der du har vært designer.

 

Hvilket land du er fra?

Hvilket land du er fra har egentlig ganske mye å si. Mange store leverandører ønsker å ha designere spredd i ulike deler av verden hvor de selger varene sine. Dersom leverandøren allerede har en designer på teamet sitt fra din krok av verden, så vil du trolig ikke komme med fordi denne plassen er tatt. Andre leverandører velger helst designere som bor nære. Dette kan være fordi det er dyrt å sende materialer, eller forsendelsen tar tid. Er det snakk om designteam for en butikk, vil de ofte velge designere som bor i det landet butikken er i, og sjelden velge designere i andre land.

 

Type prosjekter

I mange designteam, er det ulike designere som har ulike stiler og ulike typer prosjekter. Mange designteam ønsker variasjon. Dersom du lager veldig mye fargeleggingskort, og teamet du vil inn på allerede har en som lager samme type fargeleggingskort, så kan det være at det er vanskelig å komme inn på teamet. På andre team ønsker man kanskje en bestemt type prosjekter, eller en bestemt måte ting gjøres på. Dette ser du tydelig på bilder fra de store messene som Creativation hos leverandørene. Noen leverandører har varierte prosjekter, andre levererandører har feks nesten bare layouter i en spesiell stil og teknikk, eller bare 3D prosjekter. Hvis det er et slikt designteam du vil inn på, så må du lage akkurat dette.

 

Det kan være mange som søker.

På noen team er det veldig mange som søker, mens på andre team er det få som søker. Generelt er det populært og mange som vil være med på designteam for enkelte butikker og leverandører. Noen designteam kan få omlag 1000 søkere.  Noen ganger skal hele designteamet skiftes ut, men som oftest er det bare noen av designerne som skal skiftes ut. Dette gjør at det å komme med på designteamet er som å finne nåla i en høystakk. Det betyr at dersom du vil være med, så må du prøve å tenke litt lurt for at “nåla” skal synes og finnes. Kommer du ikke med på det designteamet du virkelig vil inn på, så følg tipsene over det nærmeste året og prøv igjen.

 

Hvor lenge er man designer?

Det å bli så god og komme med på store designteam, tar ofte mye jobb og lang tid. På noen designteam kan du sitte i flere år. I andre designteam sitter man kanskje bare et eller to år av gangen. Ofte sitter designere på flere ulike team i påfølgende år etter hverandre. Har du gjort en god figur på et stort team, er det lettere å komme med på et annet. Det å være på et designteam på høyt nivå krever mye av deg. Ofte er designere med i noen år, for så å ta enten en liten pause eller trekker seg tilbake. Veldig mange av de som var designere på litt høyere nivå for 5 -10 år siden er ikke så aktive nå, og nye designere har fått komme til.

 

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

CAPTCHA