Scandinavian Edition

PROSESSEN Å SØKE PÅ DESIGN TEAM

0 254

Det finnes et stort antall av design team som man kan være med på. Utfordringsblogger, butikker og leverandører har egne designteam. Noen designteam er knyttet til et enkelt land eller en gruppe land, mens andre designteam er internasjonale. For mange er dette en drøm eller et stort ønske. Det er et hav av ulike designteam å være med på.  Men, det å være med på designteam er ikke for alle. Du må være veldig dedikert, for det kan ta mye tid og ha mye deadliner og frister. Det første du må finne ut av, er om du ønsker å være designer, eller bare scrappe for din egen del. Ønsker du å bli designer er det flere tips og triks som kan være nyttige å forholde seg til. Denne artikkelen er først og fremst rettet mot deg som ønsker å komme på større leverandørdesignteam.

Nå i disse tider legger endel av de store DTene ut sine DT søknader. Nå på våren pleier både Graphic 45, Prima og Kaisercraft å ha sine DT call ute. Det å komme med på store design team som dette er vanskelig. Det kan være oppimot 1000 søkere til 10-15 plasser. Det er mange som har en liten drøm om å komme med på  disse eller andre store designteam.  Denne artikkelen kan gi deg noen tips på veien.

Helen Tilbury er en kjent designer, som har tidligere skrevet to artikler på engelsk om det å søke DT (og vinne konkurranser). De kan du lese her i bloggen hennes: “ Tema, å søke DT og vinne konkurranser – del 1” og “Tema, å søke DT og vinne konkurranser – del 2“.  Videoen under er laget av Marta Łapkowska, som er kjent designer. Hun forteller om hvordan man går fram når man søker på kunst-DTteam (verd å se – 50 minutter).

 

Hvordan finner jeg de ulike DT utlysningene?

Hvis det er noen spesielle leverandører, utfordringsblogger eller butikker du liker godt, følg med i blogger og på sosiale media. Er det slik at du generelt vil følge med, så har vi en side her i The Papercrafting hvor du får en oppsummering. Det finnes også noen facebookgrupper med linker til ulike nye DT calls.

Vær ydmyk, tålmodig og knytt nettverk

Det å komme med på design team kan ta tid. Det er en lang prosess. Det er veldig få som blir kjent med en gang. Det er ofte hard jobbing og sterk konkurranse. Det er tøft. Vær ydmyk og tålmodig. Ta med deg designteamjobber du får på veien, lever, gjør en real jobb der du er og nyt det.  Det blir ofte lagt merke til. Det kan ta år med hard jobbing før det plutselig løsner. Mange av designerne på de store designteamene har søkt på mange designteam mange ganger og fått avslag på avslag. Dette kommer ofte ikke fram, fordi de går videre og jobber videre.

Noen designteam kan du søke på selv. Pass på tidsfristene på innleveringen og tidssonene. Australia er et halvt døgn før norden, mens Amerika er et halvt døgn etter oss. Du har ofte korte frister. Endel har offentlige søknadsrunder. Her sender du ofte en mail eller du lager et blogginnlegg hvor du søker. Søknaden er som en jobbsøknad. Skriv en søknad som forteller hvorfor du vil jobbe for akkurat denne produsenten, og ikke en fellessøknad som du sender inn til alle mulige DT søknader over alt. Noen design team har kun en søkerunde, mens andre design team har flere runder. Graphic 45 og Kaisercraft er kjent for å ha to runder, der 25 eller 30 av de beste søkerne kommer med videre til andre runde. Dette er igrunnen en veldig grei og real prosess, og du skal være dyktig for å komme med på top 25. Noen designteam kan du ikke søke på. Her håndplukkes det ut designere som bloggen, butikken eller leverandøren ønsker å ha med.

Sett i verdensammenheng er det et stort scrappemiljø. Samtidig er det ganske lite. De som er med og leder eller er designere i utfordringsblogger, kjenner ofte hverandre. De som jobber for produsenter, kjenner også ofte hverandre. Det er viktig at du behandler andre med respekt og er ydmyk, både på nett og når du er i design team med andre. Det er også viktig hvordan du oppfører deg når du først har kommet inn på et design team. Lever gode bidrag og i god tid, skap god reklame på sosiale media for der du er med. Hjelp de du er på designteam med. Løft dem og vær ydmyk. Pass på at du er med på å skape ro på designteamet og ikke skaper bruduljer. Nettverk kan være viktig for å komme videre på design team. Det å være i designermiljøet er tøft. Du må regne med å måtte sette deg ned for å scrappe, selv om ikke alltid lysten er der. Det er mye frister og deadlines. Det er mye søknader og konkurranse mellom designerne når de søker. Vær ydmyk og tålmodig. Kommenter og lik andres bidrag på facebook og i blogger. Kommenter you-tube videoer og lik dem. Designermiljøet er tøft, men det er også veldig mange fantastiske vennskap som utvikles blant designerne. Gled deg over andres framgang. Løft andre og legg misunnelse bak deg, uten å forvente noe igjen. Neste gang kan det være deg som blir løftet eller kanskje et godt vennskap, som kan hjelpe deg videre.

Videoen under er laget av Beth Kingston. Hun går igjennom endel punkter som er viktige når du skal søke på store design team. Videoen er nesten 40 minutter, men verd å se.

 

Sosiale media

Sosiale media er viktig. Det er viktig for å bli sett, holde kontakt med andre designere og følge markedet. Designere blir også valgt for å vise produktene til butikken og leverandøren på sosiale media. Dette er selve jobben som designer. Det går ikke å si at du ikke er på facebook, eller har blogg, men at du vil starte med å blogge eller bruke facebook hvis du får DT jobben. Du må allerede være aktiv.

Det første du bør gjøre er å være aktiv på sosiale media. Du må absolutt ha Facebook konto. Veldig mange designteam kommuniserer i facebookgrupper, derfor er dette viktig. Vis også at du er aktiv med å vise kreasjonene dine på facebook, og at du er aktiv i det sosiale scrappenettverket. Facebookprofilen din vil ofte bli sett på av de som skal velge ut designteamene. Dersom du viser veldig mye statuser som ikke er scrapperelatert (feks mye spillrelatert), er ikke dette til din fordel. Bli også med i noen kjente scrappegrupper på facebook. Mange leverandører følger store grupper som feks “Paper People”. Noen utfordringsblogger har sin egen gruppe. Endel leverandører har også egne grupper. Disse bør du følge med på og være aktivt med i dersom du vil med.

Du bør også ha blogg. Mange forventer at du blogger selv, i tillegg til å blogge for utfordringsbloggen, butikken eller leverandøren. Har du ikke blogg, eller ikke er aktiv i bloggen, er sjangsen stor for at du ikke kommer i betraktning som designer. Hva vil det si å være aktiv? En aktiv blogg trenger ikke å blogge hver dag, men et par innlegg i uka er en aktiv blogg. Et par innlegg per måned er ikke en veldig atkiv blogg. Tenk på hvem som er leseren. Retter du deg mot skandinavia kan du skrive på ditt eget språk. Retter du deg mot det internasjonale markedet bør du vurdere å skrive på engelsk.

Få deg instagramkonto. Link opp prosjekter jevnlig. Her får du også fort følgere. Få deg også gjerne Pinterest konto. Pinterest er supert som en oppslagstavle for å huske egne ideer og til å legge ut egne prosjekter, som en link fra bloggen din. Husk at Pinterest ikke er en kilde, men kun en oppslagstavle for bilder og kortfilmer med linker til feks blogger og you-tube. Det er bloggadressen som “pinnen” leder til som er kilden din.

Noen designteam krever også at du har you-tube konto og at du kan levere korte filmsnutter. Tiffany Soloro viser her hvordan du kan komme i gang på you-tube med hobby videoer:

Ta gode bilder

Sørg for å ta gode bilder av prosjektene dine. Selv om du lager fantastiske prosjekter, kan det hende at det er bildekvaliteten som gjør at du ikke kommer med. Noen butikker og leverandører ønsker at du skal style bildene eller feks ha hvit bakgrunn. Dette kan være forskjellig fra design team til designteam. Du må ha godt lys. Om vinteren her er det mørkt. Du trenger ofte flere lyskilder for at det ikke skal bli skygger på arbeidene dine. Mange mobiler tar gode bilder, men det kan lønne seg å få et godt kamera dersom du ønsker å satse. Ta mange bilder, veldig mange bilder. Bruk et redigerigsprogram, slik at du kan lysne bilder, jobbe med bakgrunnen, rette dem opp og beskjære dem. Det er mye jobb som ligger bak gode bilder. Mer informasjon om å ta bilder kan du for eksempel finne i en tidligere bloggpost jeg har skrevet.

 

Bli sett 

Vær aktiv i noen utvalgte scrappefacebookgrupper. Det er mange grupper å velge mellom. Det å “spamme” veldig mange grupper med det du lager, kan virke mot sin hensikt. Delta på utfordringer. Er det en utfordringsblogg du gjerne vil være designer hos, så bør du delta i utfordringene her, slik at du blir sett. Noen leverandører har også konkurranser. Dersom du vil være med på DT hos noen av dem, delta i utfordringene. Noen ganger kan du få gjestedesignerplasser. Ta dette med deg og vis arbeidene dine. Blogg, blogg og blogg.

Scrappe CV?

Det å jobbe seg opp mot store designteam tar lang tid og er mye jobb. Er du litt i oppstarten bør du innom noen mindre designteam først. Kanskje noen utfordringsblogger? Sørg for å levere til fristene for ditt designteam. Innleveringer er også viktig i forhold til de du sitter i design team med, og for den bloggen, butikken eller leverandøren du er DT hos. Både gode innleveringer og manglende innleveringer blir fort lagt merke til. Gjennom å være på ulike design team, knytter du gode nettverk i tillegg til at du får flere designteam på CVen din. Det er viktig hvis du vil på større design team. De store designteamene ser etter folk som har erfaring fra andre designteam, og som vet hva det vil si å samarbeide med andre designere, jobbe med frister og deadlines.

Lage prosjekter:

Hvis du deltar i utfordringer som er rettet mot en produsent for å bli designer der, så pass på å lage gode bidrag. Du leverer for å vise deg. Skal du jobbe mot en DT søknad, kan det være lurt å bruke litt tid på denne og produsere litt som du kan vise tilbake til, når du skriver en søknad. Det er forskjellig hva som kreves på ulike designteam. Finn din stil, men sett deg også inn i hvordan butikken eller leverandøren ønsker bidrag. Noen leverandører ønsker et designteam som lager en bestemt stil. Vil du med på slike designteam, må du innrette deg etter denne stilen. Selv om du er flink på din stil, er det ikke sikkert det er dette leverandøren vil ha på sitt designteam. Det er fint å være god på en type prosjekt, men du kan få oppgaver der du skal lage en variasjon av bokser, mixed media, layouter, kort og feks bruke skisser eller mood boards. Det er viktig at du kan variere. Du trenger også å følge med på markedet og trender. Du bør stadig ta kurs, studere tutorials og la deg inspirere av andre. Utvikle inspirasjonen du har fått og jobb videre med den. Blir du veldig inspirert av en annen sitt arbeid, i dine prosjekter mens du utvikler deg, så er det helt i orden. Det er imidlertid viktig at du sier at du er inspirert av den andre når du blogger. Dette handler om å utvikle seg og å være ydmyk ovenfor de andre designerne og kunstnerne i markedet.

Kan jeg leve av å være designer?

Jeg har ofte fått spørsmål om hvor mye jeg tjener mye på å være designer. Svaret er at det er veldig få som kan leve av det å være designer. Dette kan du ikke regne med. Dette blir mer utgift enn inntekt for de fleste designerne. Er du veldig heldig og holder mye kurs i tillegg, kan det kanskje gå i null. Du kan tjene bittelitt på å ha reklame i blogg og på you-tube kanalen din. Det er allikevel minimalt med inntekt du kan regne med å få. Selv om du ikke har inntekt, regner ofte ikke etablerte designere dette som en hobby. Det går så mye tid med på dette, og det er så mye jobb at det regnes som en “passion” eller en “jobb”. Er du med for en utfordringsblogg, kan det hende du får sponsormateriale å jobbe med, men det er ikke så ofte. Når du er med i store design team, får du ofte noe utstyr som du kan bruke når du lager ting for dem, men du må også også regne med å betale mye av utstyret du bruker selv, feks lim, utskrift av bilder, tape, tusjer, pensler, kartong, kuttemasin osv. DT pakken du får er ofte “betalingen din”, for mange hundre timers arbeid som du legger ned for butikk eller leverandør. Det å være designer for flere store team, kan allikevel regnes som en “jobb” i arbeidsmengde, selv om man ikke på noen måte kan forsørge seg selv med det. Det går mange timer med til idemyldring, kreere, ta bilder, redigere bilder og blogge. Du må regne med å ha perioder hvor du ikke har lyst til å være kreativ, eller hvor du mister “gnisten”. Du må allikevel regne med å måtte investere tid og sette deg ned jevnlig for å jobbe med ulike kreasjoner uten at det alltid er lystbetont. Du må være villig til å investere mye tid, uten å få så mye igjen for det.

Hva hvis du ikke blir valgt?

Det er helt vanlig å få mange avslag på designteamsøknadene som man sender. Dette har alle kjente designere opplevd.

Skal du søke på et design team, må du kunne lage produkter som det kreves av designteamet. Du må kunne lage oppgavene som kreves. Hvis du kun lager kort eller fargelegger, så er det vanskelig å komme med på et team som jobber med medium og mixed media, selv om du er aldri så flink til å fargelegge. Du vil mest sannsynlig ikke bli valgt. Vær kresen og velg ut designteam å søke på, som passer til det du lager.

Noen gange kan det være fordi du ikke når opp i ferdigheter, men ikke alltid. Det kan det være så enkelt du rett og slett bor i feil land. Ofte vil et tidligere designteammedlem bli prioritert før et nytt. Da kan det det være at du konkurreres ut fordi du lager “samme type bidrag” som det tidligere medlemmet, eller at du er fra samme land – uansett om du er flinkere eller ikke. Andre ganger kan det være fordi du ikke lager “riktig type prosjekter”. Noen designteam er konkurrerende design team. Dersom du er med på et designteam, kan det hende at du får avslag på et konkurrerende team, rett og slett fordi de konkurrerer. Det kan lønne seg å vurdere å ta en ny retning og velge andre design team, som man søker på istedet, etter flere avslag.

Den siste videoen er laget av Keren Tamir, Prima Educator, Maja designer og teamkoordinator for 7dot studio. Den omhandler det å ikke bli valgt inn på et DT.

 

Lykke til for deg som har designerdrøm i magen.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

CAPTCHA